ערן פולק נותן טיפים בשביל בעלי עסקים קטנים בישראל
בעלי עסקים קטנים מתמודדים עם אתגרים גדולים. אחת הדרכים היותר מומלצות לצלוח את אותם אתגרים היא להקשיב לעצותיהם של מומחים בתחום, ודוגמה לכך היא ערן פולק, מי שעבד שנים רבות באגף התקציבים באוצר (וב-2017 אף היה מועמד מוביל לכהן כראש האגף, אולם ויתר על ההצעה), וכעת עוסק בייעוץ לגופים עסקיים מגוונים.
מדוע תוכנית עסקית היא בסיס הכרחי לכל עסק?
הבסיס לכל עסק, גם אם מדובר בעסקים קטנים ואפילו אם זהו עסק של אדם אחד בלבד, הוא תוכנית עסקית. תוכנית עסקית מפרטת את המוצרים והשירותים שהעסק יודע לספק, את קהל היעד של אותם מוצרים ושירותים, את היתרונות והחסרונות של העסק (למשל לפי מודל SWOT או על סמך מודל 5 הכוחות של פורטר), את המתחרים העיקריים, את האסטרטגיות לטווח ארוך במטרה לשגשג ולהתפתח באופן קבוע, את אופן התנהלות העסק (מתוך חתירה ליעילות מקסימלית) ואת ההון הדרוש לעסק בכל שלב.
רק על בסיס תוכנית שכזו, מדגיש ערן פולק, יכול בעל העסק לדעת שאכן לעסק יש פוטנציאל אמיתי להרוויח. בנוסף מהווה התוכנית העסקית מעין מפת דרכים שבאמצעותה יכול בעל העסק לגבש תוכניות פעולה מיטביות ולמצות את הפוטנציאל.
ניהול תזרים מזומנים מסודר
במסגרת התפעול השוטף של עסקים קטנים, לא תמיד מוקדשת מספיק תשומת לב לנושא תזרים המזומנים – וזוהי טעות קשה. ערן פולק מציין שעסקים רבים, כולל כאלה בעלי פוטנציאל הצלחה של ממש, נאלצו להפסיק לפעול עקב תזרים מזומנים לקוי, ועל כן חשוב מאוד למצוא זמן גם לרישום מדויק של כל ההכנסות וההוצאות, כולל אלה העתידיות שאנחנו כבר יודעים שיתרחשו. בנוסף מומלץ לא להזניח את תחום הגבייה, כך שכל הכנסה שסיפקתם עבורה שירות או מוצר תבוא לידי ביטוי גם בתזרים המזומנים ויימנע המצב שבו העסק מצליח אבל הקופה ריקה.
בחינה שוטפת של כל ספק
טעות נוספת של בעלי עסקים קטנים רבים היא להיצמד לשגרה מסוימת, ובפרט לעבוד כל הזמן עם אותם ספקים. אמנם ישנם לא מעט יתרונות במערכת יחסים ארוכת טווח עם ספק כזה או אחר – מובטחת לכם איכות נאותה, סביר להניח שהוא יבוא לקראתכם אם ייווצר צורך דחוף בחומר גלם מסוים ובנוסף תחסכו זמן יקר (שהרי מציאת ספק חדש כרוכה בהשקעת זמן), אבל מצד שני ייתכן שאתם מפספסים ספקים חדשים בתחום שמציעים סחורה טובה יותר במחיר נמוך יותר. בהתאם ממליץ ערן פולק לבחון מעת לעת את כל הספקים ולוודא שאתם עובדים עם אלה המתאימים לכם ביותר מכל הבחינות.
למה ממליץ ערן פולק על נוכחות דיגיטלית מובהקת?
מרכיב חשוב אחר בהתנהלותם של עסקים קטנים הוא נוכחות משמעותית באינטרנט. בלא מעט מקרים בעליו של עסק קטן לא מבין עד כמה גדול הפוטנציאל של הרשת להוביל אליו לקוחות, וגם כשבעלי העסק מודעים לחשיבות הנוכחות באינטרנט בעולם שהופך דיגיטלי בקצב מואץ, לא תמיד הם מיישמים את ההבנה.
הבסיס לנוכחות דיגיטלית מובהקת הוא אתר איכותי – שמסייע לעסק קטן להיראות גדול יותר, מרשים יותר ובעיקר ממותג היטב בהתאם לרצונו של בעל העסק ולאיכויות שברצונו לשדר. בנוסף מומלצת גם פעילות בעלת ערך מוסף ברשתות חברתיות, ובפרט פייסבוק ויוטיוב, וזאת בהתאם למאפייני העסק.
חדשנות וגמישות
שתי האיכויות החשובות ביותר לעסק קטן הן חדשנות וגמישות, שכמובן כרוכות זו בזו. זוהי הדרך היחידה להיאבק בעסקים גדולים, שמטבעם מתקשים להיות גמישים. תארו לעצמכם שאתם נכנסים לעסק מלוכלך ומעופש עם רטיבות בקירות, ככל הנראה פחות תרצו לחזור לשם. ובנוסף חשוב לזכור שהמציאות העסקית בימינו משתנה בקצב מואץ, וכדי להתאים את עצמכם לכל שינוי, נדרשת גמישות – בעיקר גמישות מחשבתית – ויכולת לאמץ חדשנות.